fredag, oktober 2

.vänskap.

Jag ska testa en grej just nu, i denna sekund. Eftersom jag är så jävla uttråkad och lär snart dra loss allt mitt hår pga av tristess så ska jag försöka undvika det genom att skriva i bloggen, utan att tänka. Jag får inte sluta knappa på tangentbordet. Grejen är den att jag inte har något vettigt att skriva.
Någonting som jag tänkt oändligt mycket på - vänskap. Vad betyder det egentligen? Jag kan slå vad om att när man frågar människor det allt dom i den sekunden säger är - dööh? ehm? vah? Och jag är en av dom tror jag. Vet ni varför? För att det är så jävla mycket lättare att säga vad vänskap inte är, mina vänner. Detta måste nog vara bland de mest svåraste och kompicerade ämnen att ta upp i konversationer, debatter eller i..tja..blogg? Vad vet jag..Det sjuka är att det är just vännerna som är de farligaste bland oss. Har ni hört det citatet? "Skydda mig från mina vänner, för fienderna kan jag själv skydda mig från" eller någonting liknande. Vännerna känner dig, dina svaga och starka sidor. Vad som får dig att le, vad som får dig att vilja slå ihjäl någon. De vet hur du fungerar och anledningen till att de är dina vänner, är just för att du mår bra i deras närhet. De accepterar dig, hur fucked up du än må vara. De vet dina hemligheter, de lyckliga stunderna och de plågsamma. Med andra ord, de är dina vänner för att du helt enkelt älskar de. Deras personalitet får dig att behöva de. Okej, det var lite blandning av en klyscha och en liten del av vad min definition av vänskap är. Så...en fråga.. Vad händer när vänner sårar en? Vilket går att förlåta? När vänner sårar en medvetet eller omedvetet? Fast i och försig, jävligt idiotiskt att kalla den person som sårar en medvetet för en vän. Men omedvetet? Är inte det en jävla pina? När det är omedvetet inser inte han/hon/dom att dom sårar ju. Och när man sträcker sin hand efter dom, är det väldigt sällan de erbjuder sin hand tillbaka. Jag menar..om de inte inser, vad förväntas att göra?

Det finns ett par frågor jag undrat över. Är vänskap någonting som har en ON/OFF knapp på. Kan stänga av när man vill och sätta på när man vill. Just den och den tiden ska vänskapen betyda något och just den perioden ska det kallas bästis'skap, men inte om någon månad. Nu orkar jag inte, så nu är vi inte vänner?? Lite sånt här menar jag..Nu ska det inte missuppfattas..Om en person har det jobbigt och behöver space, som vän förväntas det av en att det ska accepteras antar jag. Sedan händer det ju jävligt ofta att vänner omedvetet glider ifrån någon period - detta för att båda backar undan gradvis liksom. Men om en av vännerna märker det och försöker göra någonting åt saken, och den andra inte ger någon respons alls för att han/hon "tryckt på OFF-knappen"? En funderare va?Till nästa fråga - Ska en vän finnas där enbart när man har det jobbigt och man är deprimerad? Är man inte i behov av vännerna konstant? De lyckliga stunderna för att sedan göra en återblick och veta att man upplevt det men någon man håller kärt? Uhh, ännu en funderare eller hur?
Jag antar att EN definition håller nog alla med om. Vänskap handlar om att ge och ta..precis som allt annat i livet..eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna kommentar med frågor och annat :)♥

- Stötande kommentarer publiceras ej!