tisdag, oktober 6

Självdestruktivitet.

Jag fick ett mejl för ett tag sen av tjej som undrade varför jag va sjukskriven o.s.v. Först ville jag inte ta upp detta i bloggen men de kanske finns fler där ute som har samma problem som jag. Jag har också sätt att folk ta upp det i sina bloggar men få kränkande kommentarer. Tycker det är patetiskt av er folk som gör sånt.
Nu till detta då. Kan förklara lite hur jag känner och så, få se hur det går. Är inte den bästa på att förklara min känslor.
Ibland får jag en känsla när saker och ting går emot mig. Jag mår inte bra, så finns de en del inom mig som bara vill ta och fixa till det att få det att kännas fysiskt inte psykiskt. Folk som inte har denna självdestruktiva del inom sig vet inte hur det känns att bara vilja ta ett rakblad och dra längs med huden, se det röda sippra fram men samtidigt som den delen vill det vill andra delen av mig inte göra det för jag vet vilken ångest man får när man ser såren, ärren som man sedan måste försöka förklara för folk, då ångrar man de. Har vart självdestruktiv...eller är väl det fortfarande men har det nu under kontroll i vissa sammanhang. Det är en sjuk känsla som många inte förstår när man får den. Är svårt att kontrollera den, att inte låta den vinna utan säga stopp innan man gör illa sig själv. Många tror också att just självdestruktivt beteende är att skära sig men de finns så mycke mer, att bränna sig med cigaretter, att banka huvudet hårt och länge mot väggen, att skära sig med glasbitar, att ha mycke oskyddat sex med olika partners, att dricka okontrollerat med alkohol, att slå sig själv tills man blöder eller slår sönder benen i kroppen eller att bara leta efter bråk.
Nu går jag och pratar med en psyk läkare och går på en massa medicin mot det och än så länge går det faktiskt rätt bra.
MEN det finns en väg ut. Oftast vill man inte dö. Bara avleda ångesten. Det handlar om 15 minuter innan man kliver över den högsta ångestkurvan. Klarar man dom minuterna tynar det långsamt bort. Inte smärtan eller tankarna, men den där överhängande ångesten som gör att man skär dig eller skadar dig.
johanna

2 kommentarer:

  1. Usch. vad hemskt! Lider verkligen med dig.:( Hoppas att det är bättre idag och att du känner dig bättre.
    kramar

    SvaraRadera
  2. Egentligen vet man inte vad man ska säga. Det är synd om määniskor som bli såna . Tycker du är en stark människa som har klarat dig ända hit. Det finns inte många som gör det. kämpa på tjejen.

    SvaraRadera

Lämna gärna kommentar med frågor och annat :)♥

- Stötande kommentarer publiceras ej!